For at tiden din her i Ilabekken Borettslag skal bli så hyggelig som overhodet mulig både for deg og dine naboer ber vi deg lese gjennom dette skrivet. Her følger husregler og en del tips til hvordan borettslaget drives.
Styreleder: Karianne Fjellstad
Styremedlemmer: Bjørn Blom-Jensen, Runar Graneng, Sandro Fredheim og Tage Ringstad.
E-post: ilabekken.borettslag@gmail.com
Mobil: 482 62 271
Facebook side: https://www.facebook.com/share/g/1YnHv9XbQ9/?mibextid=wwXIfr
Beboergruppe: https://www.facebook.com/share/1HKR6TPXqE/?mibextid=wwXIfr
Vi ber om at henvendelser til styret forbeholdes e-post, eventuelt per telefon ved hastesaker.
For at alle skal få en så fin tid som mulig ber vi om at husreglementet følges.
Dersom du opplever at naboene spiller for høy musikk, eller av andre årsaker er til sjenanse ber vi deg om å ta en prat med vedkommende. Det er ikke alltid at man tenker over at det kan være lytt mellom leilighetene. Dersom det ikke løser seg ved en samtale, er politiet neste instans.
Alt husholdningsavfall skal sorteres før det kastes i riktig beholder.
Det er ikke tillatt å sette fra seg søppel ved siden av søppelkassene. Det koster borettslaget mye penger dersom du setter igjen ting utenfor søppelbeholderene. Dette fører igjen til husleieøkning.
Dersom du har behov for å kaste større enheter må du enten vente til borettslaget bestiller containere (dette gjøres et par ganger i året), eller kaste det på et av forbrenningsanleggene. Som beboer i Oslo Kommune kan man deponere husholdningsavfall gratis på byens avfallsstasjoner. Les mer om dette her.
Borettslaget benytter USBL som forretningsfører. Som beboer har du tilgang til Bonabo, USBLs digitale «min side»-løsning. Her finner du informasjon knyttet til din bolig, felleskostnader, fakturaer og annen kommunikasjon fra styret. For mer informasjon om Bonabo, klikk her.
Logg inn på mine sider i nettleseren, eller last ned appen på din telefon:
Om du har behov for ekstra nøkler til ytterdøren kan du ta kontakt med styret. For nøkler inn til din egen leilighet kan du få filt opp dette på egenhånd.
Ytterdørene våre har installert elektroniske låser via USBL-nøkkelen, Unloc. Som ny eier vil du automatisk få tilsendt SMS med en lenke for å laste ned appen. Herfra kan du selv gi tilgang til andre via systemet ved behov. Les mer om dette på USBL sine hjemmesider.
Dersom du ønsker å leie ut leiligheten din må du søke styret for godkjenning. Dette er for at vi skal vite hvem som bor i de ulike leilighetene dersom det skulle være noe.
Dersom navnet på ringeklokken skal endres ta kontakt med styret. Ikke tusj over eller sett på klistremerker.
Husk at leiligheten er din andel i borettslaget og at du plikter å vedlikeholde den på samme måte som borettslaget forvalter fellesarealer og bygningsmasse.
Støvsuge avtrekksviften på badet
Anbefales å gjøres en gang i halvåret for at avtrekket skal fungere optimalt.
Rense sluket på badet
Løft opp risten og ta opp beholderen og tøm den. Dette må gjøres minst to ganger i året for å forhindre at sluket blir tett. Dette er beboernes eget ansvar. Ved oversvømmelse grunnet manglende vedlikehold vil dette belastes den enkelte beboer.
Lufte radiatorer
Dette bør gjøres etter varmen skrus på for vinteren. Luft kommer inn i rørene om sommeren, og for å sikre best mulig effekt fra radiatorene, er det viktig at alle gjør dette. Radiatornøkkel skal følge med leiligheten, se bilde:
Det er lov til å stoppe for av- og pålessing. Dersom du har behov for en midlertidig parkeringstillatelse i forbindelse med håndverkere/flytting etc. ta kontakt med styret.
Hvis du oppdager forekomster av skadedyr, ta kontakt med Anticimex.
Boder følger med leiligheten. Styret har ikke ansvar for å tildele boder til beboere, da disse er en del av den enkeltes eiendom og ansvar, og må vises ved overtakelse. Ved tvil om hvilken bod som tilhører leiligheten, må dette eventuelt tas opp med tidligere eier.
Vi har avtale med OBOS OpenNet for levering av fibernett på fellesavtale, dette er inkludert i husleien/felleskostnadene. TV er ikke inkludert i denne avtalen, men kan bestilles direkte av hver enkelt beboer ved ønske om dette. Modem og ruter skal følge med leiligheten, ny eier sørger selv for endring av informasjon hos OpenNet.
Vi ønsker å minne alle beboere om viktigheten av å sikre vinduene sine på en forsvarlig måte. Dersom vinduene ikke sikres korrekt og dette medfører skade, vil det være beboerens ansvar å dekke kostnadene for reparasjon eller utskifting. Vi oppfordrer derfor alle til å sjekke at vinduene er trygt lukket og låst for å unngå slike situasjoner.
Vinduer som åpnes sideveis har en barnesikring i bunn. Dersom du åpner vinduet og løsner på barnesikringen MÅ det sikres med haspen i bakkant så ikke vinduet blåser opp og slår i ytterveggen og skader vinduet på utsiden.
Vinduer som åpnes utad i bunn har en haspe/metallkrok som hektes på en tapp som sitter på ene siden på vinduet. Det sitter kun på en side, sjekk begge sider da det varierer hvilken side det sitter på.
Maling
Alle vinduer er lakkert innvendig med fargekode NCS S 0502Y.
Vi anbefaler at vinduer på bad som er mye utsatt for fukt og vannsøl males over med en type våtromsmaling for å forhindre at lakk på lister og vindu tar skade og begynner å flasse av.
Lydventil
Dersom dere har en lydventil på vinduene så manøvreres den med å skyve den svarte tappen fra ene siden til den andre.
Det er viktig å sørge for tilstrekkelig og jevnlig lufting for å unngå fukt og mugg i leilighetene samt. sørge for at varmen fungerer optimalt.
Dørbrems til balkongdør
Dersom dere har balkongdør så har denne en bremsefunksjon for å stille døren i en fast posisjon. Da åpner man i ønsket stilling og skrur på den ytre delen på stangen nærmest dørbladet til man kjenner at den begynner å låse seg. For å løsne på låsefunksjonen skrur man motsatt vei til du kjenner at du kan lukke døren igjen.
Brannvindu og branndør
Dersom du har brannvinduer/balkongdør så får man aldri la disse stå åpne uten tilsyn, dette er ikke lov. Da opprettholder de ikke brannskyddet de er til for. Disse kan kun stå åpne for vask og sjokklufting.